Zoekmachine Marketing

googlesearchWat is Zoekmachine Marketing?

Zoekmachine marketing is een overkoepelend begrip voor diensten waarmee je ervoor zorgt dat een website bovenaan de zoekresultaten komt.

Dit kan op twee manieren:

  • zoekmachine optimalisatie (SEO)
  • zoekmachine adverteren (SEA)

Zoekmachine optimalisatie
Met zoekmachine optimalisatie voer je aanpassingen door aan je website waardoor je hoger in de zoekresultaten komt. Je richt je hierbij op zoektermen die voor jouw website relevant zijn. Je past zaken aan als de techniek van je website, de teksten op je website, aanvullende informatie, inkomende links en de populariteit op sociale media. Op deze manier ziet Google dat jouw website relevant is voor de gebruikte zoekwoorden.

Het nadeel van zoekmachine optimalisatie is dat het tijd kost om bovenaan te komen. Een voordeel is dat het geen geld kost wanneer iemand naar jouw website klikt.

Zoekmachine adverteren
Met zoekmachine adverteren worden jouw advertenties vaak naast of boven de andere resultaten getoont. Voor het beheren van deze advertenties maak je gebruik van het programma Google AdWords.
Het voordeel van zoekmachine adverteren is dat je na een dag al bovenaan kunt staan. Je hoeft je website niet per se aan te passen om een goede positie te behalen.

Een van de nadelen is dat het geld kost wanneer iemand op jouw website klikt. De prijzen hiervoor verschillen enorm. Zoekwoorden kunnen gemakkelijk oplopen naar  € 10,- per klik.
Natuurlijk verdien je dit makkelijk terug wanneer hier een klant uit voortkomt. Een ander nadeel is dat je direct weg bent uit de resultaten wanneer je stopt met je advertenties.