Bericht

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View e-Privacy Directive Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

Kleur en associatie

Pantone kleurenwaaierKleur communiceert en we koppelen er waardes aan. Daarom is het belangrijk de juiste kleur voor je logo en huisstijl uit te zoeken!

De betekenis van kleuren is afhankelijk van de cultuur waarin je bent opgegroeid en de tijd waarin je leeft. Kleuren roepen bepaalde gevoelens en associaties op.  Daarnaast spelen ook persoonlijke voorkeuren en mode bij onze reactie op kleuren. Hoewel er geen wetenschappelijke bewijzen zijn voor het effect van kleuren, worden op grote schaal eigenschappen en effecten aan kleuren toegekend.

Elke kleurnuance levert ook een andere nuance in betekenis op. Je kunt ervan uitgaan dat hoe lichter de kleur, hoe zachter het gevoel of de uitwerking van de kleur. Een zachte pastelroze kleur ‘voelt’ anders, dan het hardere en krachtigere magenta. En het klassieke bordeauxrood levert weer een andere associatie dan het wakkere en stimulerende bloedrood.

Er zijn zoveel kleuren waaruit je kunt kiezen om jouw verhaal te vertellen of jouw boodschap te ondersteunen. Bijna niets is te gek. Kies overigens niet teveel kleuren maar houd je boodschap helder. Een bomenkwekerij met een rood logo, een motorclub met roze symbool of een een arts in een zwarte jas zullen bijvoorbeeld ook niet het gewenste effect hebben. Een verkeerde associatie roept tegenstrijdige gevoelens op en brengt de kijker in verwarring.

 

De symboliek van 7 huisstijlkleuren:

Magenta: Motivatie, bemiddeling, raad. Energie, intuïtie en daadkracht. Leiding, verandering en passie.
Rood: Kracht, macht en energie. Motivatie, leiding en warmte. Stimulatie, actie en passie.
Oranje: Humor, positiviteit en invoeling. Samen, luisteren en begrip. Creativiteit, speelsheid en plezier.
Geel: Communicatie en intelligentie. Educatie en besluitvorming. Zelfkennis en actie. Warmte, zon en contact.
Groen: Hulp, ontspanning en bemiddeling. Harmonie, raad en evenwicht. Vertrouwen, groei en kalmte.
Blauw:  Rust, ontspanning en trouw. Integriteit, afstand en wijsheid. Expressie, waarheid en communicatie.
Zwart: Kracht, invloed en inzicht. Misterie, afstand en magie. Bescherming, nacht en duister.

 

Waarom ziet mijn kleur er op het drukwerk er anders uit dan het document op mijn beeldscherm?

Een belangrijke oorzaak hiervoor is dat een beeldscherm gebruik maakt van RGB kleuren. Drukwerk kleuren zijn opgebouwd uit CMYK of via PMS kleuren. Hierdoor kunnen kleurverschillen ontstaan.
Hoe kleuren worden weergegeven is van heel veel factoren afhankelijk, zoals welk papier is gebruikt, of het drukwerk of print is en of je de kleuren op papier bekijkt of op je beeldscherm.

Full colour en Pantone (PMS)

Heb je onwerpen die zowel in Pantone als in full-colour moeten worden gedrukt, houdt er dan rekening mee dat sommige Pantone kleuren er in full-colour anders uitzien.

Pantone kleuren zijn kant en klare kleuren, die volgens een grafische standaard tot stand zijn gekomen. In full colour wordt een kleur samengesteld door de vier standaardkleuren, namelijk Cyaan, Magenta, Geel en Zwart, in verschillende percentages gemengd. Pantone kleuren kunnen ook fluor- of metaaldeeltjes bevatten waardoor hele felle of bjjvoorbeeld goud- en zilverkleuren gedrukt kunnen worden.

Als een Pantone kleur in full colour gedrukt wordt, moet de kleur dus worden nagebootst door de vier standaardkleuren op papier te mengen. Daarmee gaat van een aantal kleuren wat van de frisheid verloren, en fluor of metaal is al helemaal niet mogelijk. Drukken van Pantone kleuren in een full colour samenstelling, verschillen dan ook altijd van de originele Pantone kleur!

Waarom dan toch drukken in Full Colour?

Een hele simpele reden, het is stukken goedkoper en als je alles laat drukken in Full Colour dan is het verschil minimaal!